Rosnę z matematyką
Kompetencje matematyczne we współczesnym świecie są bardzo ważne, dlatego niezbędne jest oswajanie dzieci z matematyką od najmłodszych lat. W każdym przedszkolaku drzemie ogromny potencjał matematyczny, który należy pobudzić wieloma zmysłami. Najważniejsze w edukacji matematycznej są osobiste doświadczenia dziecka. Stanowią one budulec, z którego dziecko tworzy pojęcia i umiejętności, rozwija myślenie.
Założeniem projektu jest połączeniem czynnościowego nauczania matematyki z aktywnością poznawczą i ruchową dzieci. Czynnościowe nauczanie matematyki sprzyja: klasyfikowaniu i tworzeniu pojęć, przewidywaniu skutków na bazie dostrzeganych przyczyn, sprawnemu liczeniu i daje podstawę do nauki programowania. Rzeczywiste uczenie się odbywa się w działaniu czyli poprzez naukę gromadzenia doświadczeń. Różne rodzaje aktywności pozwalają na budowanie pozytywnego obrazu własnego „Ja” w czasie różnorodnych sytuacji życiowych.
MARZEC – ZDROWA ŻYWNOŚĆ
Ile matematyki w kuchni?
MARZEC – ZDROWA ŻYWNOŚĆ
Ile matematyki w kuchni?
MARZEC – ZDROWA ŻYWNOŚĆ
Ile matematyki w kuchni?
MARZEC – ZDROWA ŻYWNOŚĆ
Ile matematyki w kuchni?
W pierwszym tygodniu marca dzieci dowiedziały się, że w kuchni też potrzebna jest matematyka. Na zajęciach przeliczały, tworzyły zbiory wykorzystując do tego rzeczy dostępne w każdej kuchni.
Dzieci bawiły się w sklep. Wcielały się w rolę ekspedienta, kasjera i kupujących. Ważyły kupowane towary, płaciły za zakupy poznając różne nominały pieniędzy. Uczyły się właściwie gospodarować swoimi „finansami” – kupować tak, by wystarczyło.
Po zakupach poszczególne grupy: piekły rogaliki, robiły zdrowe desery, szaszłyki warzywno-drobiowe, smoothie owocowo-warzywne.
Eko sok owocowo – warzywny
W
drugim tygodniu marca dzieci poznawały miary objętości płynów – litr i pół
litra. Wlewały, przelewały nalewały do butelek, menzurek o różnych kształtach.
Jednak po wlaniu płynów do pojemników z miarką okazywało się, że miary
objętości są stałe niezależnie od kształtu naczynia.
Po zapoznaniu z miarami objętości wykonywane były soki owocowo-warzywne ; marchwiowy, buraczano-jabłkowy, jabłkowo-pietruszkowy i jabłkowo-szpinakowy.
Nic nie zastąpi dawki witamin jak owoce i warzywa. Własnoręcznie zrobione soki, wszystkim bardzo smakowały, ponieważ były wykonane przez dzieci bez dodatku cukru i konserwantów.
Pieczywo
W tym tygodniu przedszkolaki odczytywały przepisy-instrukcje wykonania ciasta na chleb i bułki. Odmierzały łyżką, miarką, szklanką. Odczytywały czas pieczenia. Bardzo pomocna okazała się obecność rodziców. Własnoręcznie wykonane pieczywo wszystkim bardzo smakowało.
Dzieci z grupy IV wspólnie z rodzicami piekły chleb razowy wieloziarnisty.
Przy pieczeniu chleba w grupie VI również bardzo pomocna okazała się obecność rodziców.
Dzieci z grupy VII piekły pyszne bułeczki.
Wycieczka do piekarni
Dzieci z grupy V i VI wybrały się do Piekarni i cukierni,, Skalski”.
Z wielkim zainteresowaniem przyglądały się pracy piekarza, poznały etapy powstawania pieczywa oraz produktów potrzebnych do jego wypieku. Zobaczyły maszyny, które pomagają w pracy piekarzowi. W piekarni wszystko było ciekawe: ogromne misy na ciasto, wózki ze świeżo upieczonym chlebem. Taśmociąg, a na nim bułki, które oczekiwały na wsadzenie do pieca. Największe jednak wrażenie wywarło na przedszkolakach wyposażenie cukierni i niespodzianka przygotowana przez pracowników, a mianowicie wspólne dekorowanie tortu, który zjedliśmy w przedszkolu – musicie nam uwierzyć na słowo, tort był przepyszny. Serdecznie dziękujemy właścicielowi i wszystkim pracownikom piekarni i cukierni ,, Skalski” za serdeczne przyjęcie.
Wiosenne kanapki
W tym tygodniu dzieci przygotowywały wiosenne kanapki. Na talerzach było bardzo zdrowo i kolorowo. Własnoręcznie zrobiona kanapka najlepiej smakuje, dlatego szybko zniknęły. 😊
Przed przystąpieniem do robienia kanapek przedszkolaki klasyfikowały warzywa wg dwóch cech, tworzyły zbiory i podzbiory.
KWIECIEŃ – GOSPODARSTWO WIEJSKIE
Liczenie ze smakiem
Przed Świętami Wielkanocnymi wszystkie dzieci z naszego przedszkola spotkały się przy pięknie udekorowanych stołach na uroczystym śniadaniu.
Przy zastawianiu stołu starsze przedszkolaki wykazywały się swoją wiedzą matematyczną – układały działania a do nich proste zadania matematyczne, porównywały, tworzyły zbiory. Można powiedzieć, że „liczyły ze smakiem”.
W ostatnim tygodniu kwietnia jedna z sal przedszkolnych zmieniła się w gospodarstwo wiejskie. Dzieci zajęły się w nim inwentaryzacją zwierząt, kodowały, przeliczały i tworzyły zbiory.